Reviews

Sadiki - Jah Is The Only King (Skinny Boy Records)

Sadiki is een zanger die altijd wat in de schaduw is gebleven. Diegenen onder jullie die hem kennen, herinneren zich waarschijnlijk enkele singles maar weten niet dat hij ook al enkele albums op zijn naam heeft staan. De laatste langspeler in dat rijtje is deze 'Jah Is The Only King'.

Sadiki neemt al 15 jaar nummers op, had enkele succesvolle dancehallhits in het begin van de jaren 2000 en toerde 2 jaar lang met Beres Hammond. De zanger heeft zijn carrière nadien zelfstandig verder gezet en werd vorig jaar nog opgemerkt door de uitgave van een album met Delly Ranks: 'Fi di Dancehall'. Hij heeft het stemtimbre van een pure zanger met een vleugje zachtheid, beïnvloed door de r&b. Ook al lijkt het op een nummer dat Sadiki trouw is aan de autotune, hij heeft het niet echt nodig.

'Jah Is The Only King' bestaat uit twaalf nummers en werd voor het grootste deel door de artiest zelf geproduceerd, samen met onder andere Kemar 'Flava' McGregor en Chris Peckings. Centraal thema op 'Jah Is The Only King' is de liefde in al zijn vormen en het ontbreekt op dit album dan ook zeker niet aan lovers rock, met het uitstekende 'Lover’s Flight' op de riddim van 'Break Up To Make Up' van de Heptones of het vrolijke 'Destiny’s Child' als leukste voorbeelden. Ook 'Mama' valt op; in tegenstelling tot de meeste flauwe liedjes die aan mama's worden opgedragen, loopt dit nummer over van de humor, met kleine dialogen tussen de refreinen.

Maar op 'Jah Is The Only King' staan natuurlijk ook enkele conscious tracks: 'Paradise', 'Jah Is The Only King' (op de riddem van 'It's You I Love' van The Techniques) en vooral het fantastische 'All In Love', dat een ode is aan de eenheid tussen de verschillende religies en overtuigingen: "Christians moving up, Rastaman moving up, Muslims moving up...", iedereen in dezelfde richting! Het album sluit af met 'Live Some Life', een nummer dat je een energieke boost geeft voor de rest van de dag!

Published on 26/11/2012 by Irie Nation